سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ماهیگیری

مکانهای ماهیگیری در استان فارس

    نظر

هفت برم

مشخصات کلی منطقه انتخاب شده

یکی از اکوسیستمهای آب شیرین استان فارس، دریاچه های هفت برم می باشد که شامل ۳ آبگیر دائمی و سه آبگیر فصلی است و در 70 کیلومتری غرب شهرستان شیراز و شمال شرقی منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان واقع شده اند. مساحتهای پهنه های آبی آبگیرهای دائمی بیش از 20 هکتار نمی باشند که دارای موقعیت ارتفاعی 1950 متری از سطح آبهای آزاد بوده و مختصات جغرافیایی آن 29 درجه و 5 دقیقه عرض شمالی است. مجموعه دریاچه های هفت برم به دلیل دارا بودن شرایط مناسب زیستگاهی و حضور عوامل اکولوژیکی مساعد نظیر پوشش گیاهی و آب شیرین از مناطق جذب و تجمع پرندگان آبزی مهاجر می باشد. آب دریاچه های هفت برم از ریزشهای جوی و چشمه های پیرامون آنها تأمین می شود. لیکن باید اشاره نمود که به دلیل دخل و تصرفات انجام شده توسط اهالی و تبدیل اراضی مرتعی حاشیه آبگیرها، منطقه دچار فرسایش خاک شده، رسوبات وارده سبب تغییر شرایط اکولوژیک در این اکوسیستم ها گردیده اند که در کاهش سطح آبی این منابع تأثیر گذارده اند.

ماهی های این دریاچه

انواع کپور وحشی و پرورشی ٫ ماهی شکارچی سوف ٫ به ندرت قرل الا رنگین کمان ٫ فیلم ماهی ٫و . .

از این گونه های نادر در این دریاچه در حال حاضر فقط کپور زنده مانده هست . . .

شاخص طبیعی منحصر بفرد

اکوسیستم های هفت برم با دارا بودن شرایط لیمنولوژیک مناسب جهت تکثیر، پرورش و رشد ماهیان که درحال حاضر توسط سازمان حفاظت محیط زیست در این پهنه ها رها می گردند و چشم انداز و مناظر منحصر به فردی از نظیر مناطق تفرجگاهی به حساب می آیند در جلب گردشگران بسیار مناسب می باشند. همچنین این دریاچه ها زیستگاه یک گونه ماهی سیاه نیز می باشد. با توجه به به اینکه شرایط آن برای رها سازی ماهی سوف و کپور مناسب بوده  است که با افزایش جمعیت این ماهیان بویژه ماهی شکاری سوف که در اسفندماه سال 1356 در دریاچه ها رها گردیده، تعادل بیولوژیک زیستگاه مذکور برای 6000 ماهی کپور و علف خواری که در سال 1358 به دریاچه معرفی شده اند، سبب گردید جمعیت ماهی علف خوار کاهش پیدا کند، اما دوگونه معرفی شده با محیط جدید سازگاری نموده و تکثیر شده اند

جاذبه های گردشگری پیرامون منطقه

بررسی اکولوژیکی گیاهی این دریاچه ها نشان می دهد که انواع گیاهان آبزی و آبدوست در آنها رشد دارند که عبارتند از: جگن، علف حصیر، گوشاب شانه ای، کارا، لویی، نی، بارهنگ آبی و علف هفت بند. این گیاهان با رویش خود عرضه¬کننده سیمای محیطی و چشم انداز مطلوب برای گردشگران می باشند.

فصول مناسب بازدید از منطقه

پاییز، تابستان و بهار

روش های ماهیگیری در این دریاچه:

در این مقاله روش های ماهیگیری را می نویسم که با رها باعث شده که بعضی روزها شانص ماهیگیری خودم رو بیشتر کنم ،  روش های که فقط با رعایت چند اصول ساده شما هم می توانید شانصی برای صید تروفه در این دریاچه پیدا کنید.

روش ماهیگیری که مطالعه می فرماید مربوط به برم سه می باشد.

بهترین زمان برای صید کپور در این دریاچه بین ساعت 11.30 تا 2 می باشد این زمان حاصل 2 سال تجربه ماهیگیری در این دریاچه می باشد و تمام ماهی های صید شده در این دریاچه که 98% آنها بین این ساعت بوده است.

منبع: سایت www.fishers.ir

  سد داریوش (درودزن)

  

سد داریوش (درودزن)در یکصد کیلومتری شمال غرب شیراز, بر روی رودخانه کر احداث گردیده است و با تنظیم حدود 760 میلیون مترمکعب آب در سال, آب کشاورزی حدود 42 هزار هکتار از اراضی

 بلوک رامجرد و حدود 34 هزار هکتار از اراضی منطقه کربال و کناره مرودشت را تامین می نماید .

توزیع آب در سطح اراضی رامجرد به روش مدرن و در سایر اراضی زیر سد به روش نیمه مدرن و سنتی صورت می گیرد

میزان اراضی رو به افزایش بوده و با اتمام طرحهای در دست اجراء به 112 هزار هکتار خواهد رسید.

 همچنین از طریق سد داریوش (درودزن)آب شرب شهر شیراز- مرودشت و تعدادی از روستاهای بین راه و موسسات بزرگ صنعتی نزدیک  و نیز

 آب صنعتی جهت مصارف صنایع پتروشیمی نیز تامین می گردد.

پس از اتمام سد در سال 1351 پروژه های مختلفی جهت احداث کانالها, زهکشها و شبکه های آبیاری در دست اجراء بوده است که

 می توان به زهکش در مناطق رامجرد, کربال, بیضا, دشت آهوچر و

بازسازی بندهای امیر, موان, تیلکان و پوشش بتنی کانالهای اصلی, درجه 1, درجه 2, 3 و 4 زیر دست سد اشاره نمود.

مشخصات فنی سد داریوش (درودزن):

 نوع سد : مخزنی (خاکی با هسته رسی)

ارتفاع از پی : 58 متر

طول تاج :  710 متر

عرض تاج : 8 متر

حجم مخزن : 960 میلیون مترمکعب

حجم مرده مخزن : 133 میلیون مترمکعب

حجم مفید مخزن : 830 میلیون مترمکعب

نوع سرریز : بتنی آزاد

مساحت دریاچه : 55 کیلومتر